Blod

Idag var sista dagen på praktiken tyvärr. Trots all dötid har det ändå varit roligt och nu efter 5 tillfällen känner man att man är en i gänget!

Idag lät en annan sjuksköterskestudent mig ta blodtryck på henne. Jag har aldrig gjort det förut och jag fattade ingenting. Man sätter på den där grejen på armen, pumpar upp den, trycker dit stetoskopet och lättar på trycket på "grejen" genom att släppa ut luft. Då börjar man lyssna; där man börjar höra pulsen blir övertrycket, och där pulsen slutar höras blir undertrycket. Tror jag?

Sedan fick jag sticka en patient i fingret för att mäta HB. Man tar en sådan där sticksak, väljer ett finger (jag valde långfingret), sätter saken emot och trycker på knappen tills det klickar till. Lättast är det att trycka med tummen. Sedan pressar man ut blodet genom att trycka längre ner på fingret för att få bäst värden, fick jag höra. Första blodgruppen torkas dessutom bort ifall att det finns smuts eller något annat på fingret. Höjdpunkten av dagen! Det här känns helt grymt!

En sköterska sa att jag kunde få ta blodprover på henne. Tur att hon glömde av det för det skrämde skiten ur mig. Har inte den blekaste aning om hur man gör!

Xxx


Kommentarer
Postat av: pauline

Jag ser typ ut exakt så i håret haha kul! Men jag kanske ska göra något galet nu så får se om det blir bra eller dåligt!

pau

2011-11-01 @ 22:11:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0